משמעות הצבעים במבחן הצבעים
מבחן הצבעים מתבסס על המחקרים של ד”ר מקס לישר שהקדיש את חייו לחקר השפעת הצבעים על ההתנהגות. המבחן מתבסס על עקרונות בסיסיים בפסיכולוגיה של הצבעים.
התיאור הכללי של מבנה כל שמונת הצבעים מובא בהמשך, אולם לארבעת צבעי היסוד (כחול, ירוק, אדום וצהוב) נודעת חשיבות מיוחדת ומשמעויות מוגדרות כלהלן:
כחול: מסמל “עומק רגשות” והנו: סביל, מתמזג, הטרונומי, רגיש, דק הבחנה, מאחד. היבטיו הרגשיים הם: שלווה, שביעת רצון, רוך, אהבה וחיבה.
ירוק: מסמל “רצון גמיש” והינו: סביל, מתגונן, אוטונומי, בעל זיכרון, רכושני, לא משתנה. היבטיו הרגשיים הם: התמדה, הגדרה עצית, עקשנות, הערכה עצמית.
אדום: מסמל “כוח רצון” והינו: פעיל, תוקפני, אוטונומי, בעל כוח תנועה, תחרותי, יעיל. היבטיו הרגשיים הם: תשוקה, רגשנות, שררה, מיניות.
צהוב: מסמל “ספונטניות” והינו: פעיל, פתוח ומתלבט, הטרונומי, רחב דעת, שאפתני, חקרני. היבטיו הרגשיים הם: השתנות, תקווה, מקוריות, שמחת חיים.
ארבעת צבעים אלה מסמלים צרכים פסיכולוגיים בסיסיים – הצורך לסיפוק ולחיבה, הצורך להגדרה עצמית, הצורך לפעול ולהצליח, והצורך לקוות ולשאוף. לפיכך, כאשר בוחר בהם אדם בריא, מאוזן בנפשו ונטול קונפליקטים והדחקות, מן הדין שכולם יתפסו את ארבעה או חמישה המקומות הראשונים במבחן. כאשר אין הדבר כך הוא מעיד על לקות פיסיולוגית או פסיכולוגית, שעל חומרתה ניתן לעמוד בהתאם למיקומו של צבע היסוד בשורה, ככל שהוא מרוחק מתחילתה, יכולה הלקות להיחשב חמורה יותר. כאשר דוחים צבע יסוד ומציבים אותו במקום השישי, שביעי או שמיני משמע כי הצורך הבסיסי המסויים הזה אינו בא לידי סיפוק בשל נסיבות שליליות. צורך בסיסי לא מסופק מעין זה מגלם “מקור מתח”, המעורר תחושה של חסך, ולכן מביא לחרדה.
צבעי העזר – סגול, חום, שחור ואפור נמצאים בקטגוריה אחרת. השחור והאפור אינם צבעים כלל שהרי השחור שולל כל צבע והאפור הוא ניטראלי ונטול צבע כלל. שני הצבעים הללו הם לא צבעוניים. הסגול הוא תערובת של כחול ואדום, בעוד שהחום הוא תערובת של כתום אדום ושחור, וזו יוצרת גוון כהה, חסר חיים יחסית. העדפת אחד משלושת הצבעים: אפור שחור או חום עשויה להצביע על גישה שלילית לחיים. את הסגול והחום, באורח נורמלי, ישבצם האדם בתחום פונקציית האדישות של המבחן, או אף ידחה אותם. אם אחד משלושת הצבעים הללו מופיע באחד משלושת המקומות הראשונים לא זו בלבד שהוא מעיד על קיומו של פיצוי, אלאל שסוג הפיצוי שוב אינו יכול להיחשב “תקין”, והוא מרמז על התנהגות קיצונית מופלגת.
משמעות הצבעים בהרחבה:
האפור
הצבע האפור של המבחן אינו צבעוני, אינו כהה ואף לא בהיר, נעדר לחלוטין גירויים. הוא גבול בלבד. כלומר מהווה מחיצה בין אזורים מנוגדים.
כל המדרג את האפור במקום הראשון מבקש להקים סביבו מחיצה, ללא מחויבות וללא מעורבות, מסרב ליטול חלק בדברים ומבצע רק דברים הכרחיים. למעשה אינו מעורה בנעשה סביבו באורח ממשי.
לעומת זאת, האדם שבחר את הצבע האפור למקום האחרון מבקש לחבוק את הכל. הוא דוחה מעל פניו את אי המעורבות מעוניין ליטול חלק בכל המתרחש סביבו. נתון לגירויים וחרד שמא יחמיץ דבר מה.
כאשר האפור נבחר למקומות השני, השלישי והרביעי חשוב לדעת מה נבחר לפני ואחרי.
לפי הנתונים הסטטיסטיים האפור ניצב בממוצע במקום השישי אולם אם יעבור אל המקום החמישי או השביעי אין לדבר משמעות. בכל המקומות האחרים יש לדבר משמעות. במצבים של אפיסת כוחות הידלדלות הכוחות או מתח מיוחד נוטה האפור להידחק אל ראשית השורה.
כחול
הצבע הכחול מסמל שלווה מוחלטת. התבוננות בצבע כחול מרגיעה מאיטה את קצב הלב והלחץ דם. המבט על הים מרגיע. הוא מבטא אחדות, אחידות אמון, התמסרות, כניעה ומסירות.
בחירת הצבע הכחול למקום ראשון מעידה על קיומו של הצורך לשלווה רגשית, לשקט, הרמוניה ולנחת רוח, או על קיומו של צורך פיסיולוגי למנוחה, להשבת כוח. הבוחר בצבע במקום ראשון מבקש לעצמו שקט ורוגע. כמו כן נזקק להרגיש כי ביכולתו לתת אמון בעמיתיו ובאנשים הקרובים לו ולזכות באמונם.
כאשר הכחול נבחר במקום 6 7 או 8 מראה כי האדם חרד. האדם דוחה יחסים רגשיים קיימים או קשרים מקצועיים מאחר והם אינם עונים על דרישותיו הגבוהות והוא נוכח לדעת כי הם משעממים או מגדילים אותו. דחיית הכחול היא אפוא ניתוק קשרים המביא לידי התנהגות חסרת מנוחה או לא יציבה ולמידה מסוימת של סערת נפש.
מבחינה סטטיסטית נודעת לצבע הכחול משמעות מיוחדת אם אין הוא ניצב באחד מארבעת המקומות הראשונים.
ירוק
הירוק מסמל את המצב הפיסיולוגי של “מתח גמיש” מבחינה פסיכולוגית הוא מתבטא בהפעלת כוח רצון, בהתמדה ובדבקות. הוא מעיד על מודעות עצמית איתנה.
הבוחר צבע ירוק למקום הראשון מבקש להיות בטוח יותר בערכו ולכן מנסה להתבלט, להיאחז בדמותו האידיאלית כפי שהיא מצטיירת בעיני רוחו או לצפות מן הזולת להכרה מתוך יראת כבוד אל נכסיו המתבטאים בעושרו הרב מזה של זולתו או בעליונותו מבחינת הישגיו הפיסיים ההשכלתיים או התרבותיים.
האדם הבוחר ירוק מקום ראשון מבקש מעל לכול להשליט את דעותיו, מבקש להרשים.
הבוחר ירוק במקומות 6 7 או 8 מבקש אף הוא אותם דברים אולם נתקל בהתנגדות וחש כי היעדר ההכרה ערער את מעמדו.
דחיית הירוק משמעה חרדה להשתחרר מן המתחים הנכפים על ידי אי הכרה.
לצבע הירוק נודעת משמעות בשעה שאין הוא מופיע במקומות 2 3 או 4.
אדום
הצבע האדום מחיש פעימות הדופק, מעלה את לחץ הדם ומגביר את קצב הנשימה לכן משמעותו תשוקה, תאווה וכמיהה על כל צורותיהם. האדום הוא הדחף והרצון לנצח. הוא מסמל את הדחף המניע למעשים רבי פעילות.
כל הבוחר צבע אדום למקום הראשון מבקש כי מעשיו יביאו לו חוויות רבות עוצמה וחיים עשירים.
דחיית האדום אל המקומות 6 7 או 8 מרמזות כי האדם עויין את עוצמתו המגרה של הצבע. הוא סובל מהיעדר חיוניות או משום שהוא חש כי תוקפות אותו בעיות כמעט ללא מוצא, וכי סביבתו מסכנת אותו ואינה בתחום שליטתו.
לצבע האדום נודעת משמעות אם אין הוא מופיע באחד משלושת המקומות הראשונים.
צהוב
הצהוב הוא הבהיר בצבעי המבחן ונושא חותם של קלילות ועליזות. גם הוא מגביר את קצב פעימות הדופק ואת הנשימה ומעלה את לחץ הדם. תכונותיו הינן החזרת אור, קרינה ועליזות. הצהוב מבטא התרחבות חסרת מעצורים, הרפיה או נינוחות. מסמל השתחררות מנטל, מבעיות, ממצבים מטרידים ומגבילים.
בחירת הצהוב למקום הראשון מעידה על רצון להשתחרר ועל תקווה או ציפייה לאושר גדול יותר. היא מרמזת על קונפליקט מעוט חשיבות או רב חשיבות כלשהוא שיש צורך להשתחרר ממנו. הצהוב דוחף קדימה, לעבר החדש, החדיש.
דחיית הצהוב למקומות 6 7 או 8 מעידות כי האדם נואש מתקוותיו כי הוא עומד בפני ריקנות וחש עצמו מבודד או מנותק מן הזולת. דחיית הצהוב נובעת מאי שקט ואכזבה, ומן התחושה כי התקוות אינן עתידות להתממש. אי שקט זה עלול ללבוש צורה של רגזנות, רפיון ידיים או אי אמון וחשדנות בזולת ובכוונותיו.
לצבע הצהוב נודעת משמעות אם אין הוא מופיע בין המקומות 2 עד 5.
סגול
סגול הוא תערובת של כחול ואדום ולכן מחזיק מתכונות של שני צבעים אלה.
הסגול מנסה לאחד את הכיבוש האימפולסיבי של האדום עם הכניעות הרכה של הכחול. הבוחר את הסגול מבקש יחסים “פלאיים”, מעוניין להיות מוקסם בעצמו ומבקש להקסים ולענג את הזולת ולשבות את ליבו.
הבוגר בנפשו יעדיף בדרך כלל את אחד מצבעי היסוד על פני הצבע הסגול. לעומת זאת נעדר הבגרות הנפשית והרגשית עשוי להעדיף את הסגול. הבוחר סגול הוא אדם הזקוק להבנה מיוחדת, לטיפול עדין, ולרוך שיוכלו להרגיע את פחדיו. נשים בהריון נוטות לבחור את הצבע הסגול.
הומוסקסואלים ולסביות חושפים לא אחת את חוסר ביטחונם הרגשי על ידי העדפת הסגול.
בשעה שהסגול מופיע במקום הראשון יש לבדוק ולגלות אילו מתכונות הסגול מתגלות לפנינו. האם זהו חוסר בגרות שתחילתו בתקופת הילדות והנמשך בגיל הבגרות? אם כך הדבר, נוטה האדם להיות תלוש מן המציאות ומתקשה להבין בין עובדות ודמיון. האם לפנינו תפקוד לקוי של הבלוטות או מחלה אחרת כלשהי הגורמת לחוסר בטחון רגשי? אם כך הדבר, משמע כי לאדם צורך מיוחד לחוש בהבנה וברגישות של בן זוג שעימו הוא/היא יכולים להזדהות. אם אין מדובר במקרים אלה משמע כי האדם מבקש לשאת חן בשל היותו מקסים ומושך בשל הליכותיו המענגות וסגנונו המלבב. זה אדם רגיש המסוגל להעריך ולהוקיר את הזולת אולם אין הוא רוצה כי יחסיו יטילו עליו אחריות רבה מידי.
הופעת הסגול במקום השמיני מעידה כי התשוקה לקרבה מיסטית עם הזולת נדחתה או הודחקה משום שנראה כי לא ניתן לממשה, או משום שהתנאים אינם הולמים אותה כלל ועיקר. האדם מסרב להתמסר ליחסים עמוקים כלשהם בין אם אישיים ובין אם מקצועיים עד אשר יתבהר לו מעמדו המדויק ועד שיעלה בידו להיווכח במה כרוכה האחריות הטמונה ביחסים אלה.
לסגול אין משמעות אם הוא מופיע בין המקומות 3-7 ואצל נשים הרות או ילדים בטרם הגיעם לגיל ההתבגרות אף לא מקומות 1-2.
חום
הצבע החום מסמל את התחושה המשתקפת בחושי הגוף. החום הוא צבע חושני, יש לו זיקה ישירה עם הגוף הפיסי ומקומו בשורה מעיד על מצבו של הגוף.
בשעה שהחום מופיעה במחצית הראשונה של השואה ובייחוד באחד משני המקומות הראשונים הוא מעיד על קיומו של צורך מוגבר לנוחות פיסית ולנחיתות חושית, להשתחרר ממצב כלשהו הגורם לתחושת אי נוחות. מצב זה עשוי להתבטא באי בטחון או במחלה כלשהי הגורמת לתחושת אי נוחות. מצב זה עשוי להתבטא באי ביטחון או במחלה גופנית ממשית.
בשעה שהחום מופיע במקום השמיני משמע כי האדם דוחה לחלוטין את הצורך לנוחות ולהרפיה, הנוחות הפיסית וסיפוק החושים מתפרשים כאן כחולשות שיש להתגבר עליהן. אדם הדוחה את החום סבור כי הוא עשוי מחומר נוקשה יותר ומבקש להתבלט כאינדיבידואליסט.
לצבע החום נודעת משמעות אם אין הוא מופיע בין המקומות 5-7.
שחור
השחור הוא הכהה שבצבעים ולמעשה שולל כל צבע. השחור מסמל את הגבול המוחלט שמאחריו חדלים החיים להתקיים ובכך מביע את רעיון האפסות והכיליון. שחור הוא הסוף שמאחוריו אין כלום.
כל הבוחר בשחור מקום ראשון מבקש לנטוש הכול מתוך מחאה עיקשת כנגד המצב הקיים שלהרגשתו שום דבר בו אינו כפי שצריך להיות. הוא מתקומם כנגד הגורל או לכל המועט כנגד גורלו שלו. בהתקוממותו הוא עלול לפעול בחופזה ולא בתבונה.
בשעה שהשחור נמצא במקום השני משמע כי האדם מאמין בנכונותו לוותר על הכל בתנאי שיוכל לזכות בכל מה שמסמל הצבע שהציב במקום הראשון.
מבחינה סטטיסטית מצוי השחור במקום השמיני ומסמל רצון תקין , פחות או יותר של האדם להימנע מן הצורך לוויתורים, לשלוט בפעולותיו ובהחלטותיו האישיות.
לסיכום:
1. המקום השמיני בשורה תמיד מסמל צורך מודחק.
2. כאשר צבע יסוד מופיע במקומות השישי, השביעי והשמיני הוא מסמל יחד עם הצבעים הבאים בעקבותיו חרדה היוצרת מניע לפיצוי.
ביביליוגרפיה: מבחן הצבעים – מקס לישר
יש לנו הצעה מפתה בשבילכם… לחצו כאן
התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
מאמרים בגרפולוגיה
- רוצה לדעת עוד על עצמך?
- התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
- הרצאות בגרפולוגיה
- מהי גרפולוגיה
- אודות פרויקט גרפוטייפ
- ההיסטוריה של הגרפולוגיה
- שימושי הגרפולוגיה
- איך לכתוב קורות חיים
- סימני הפרעה אצל מתבגרים
- מהי עבודת הגרפולוג
- ספרים בגרפולוגיה
- הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע
- גרפולוגיה וזוגיות
- כתב היד כפוליגראף
- חתימות וגרפולוגיה
- תיקונים בכתב היד
- גרפולוגיה בשירות הרפואה
- ציורי ילדים
- מה אומרים השוליים על הכותב
- משמעות זוית הכתיבה
- מבחן גלים וכוכבים
- מבחן ווארטג
- מבחן העץ
- מבחן טורי המספרים
- רווח בין שורות
- אזורי כתב
- מבחן מוכנות לכיתה א'
- תורת האופי - רנה לה סן
- מבחן הצבעים
- אברהם מסלו וגרפולוגיה
- הטיפולוגיה של אודם
- הטיפולוגיה של יונג
- טיפולוגיות בגרפולוגיה
- שלושת תמונות הכתב
- ציורי דמות אנוש
- משמעות הצבעים במבחן
- תיאוריית פופאל
- גרפוטייפ פייסבוק
- פורום גרפולוגיה
- השמטה בציורי דמות אנוש
- עוד על גרפולוגיה וזוגיות
- מרווחים בכתב
- גרפותרפיה
- רווח בין מילים
- ההיסטוריה של הגרפותרפיה
- תנועה ארגון צורה
- ניתוח גרפולוגי - נתח את כתב היד שלך עכשיו
- סימני מצוקות בכתב היד
- גרפולוגיה ותאונות דרכים
- גרפולוגיה משפטית מאת ליאת חיימוב
- זוועה בגן הילדים