עבודת הגרפולוג וייחוד הגרפולוגיה
הגרפולוגיה עוסקת בבני אדם, היא צמחה על רקע תורת האדם ונשארה מושרשת בה. התייחסותה העיקרית היא כלפי האדם, במלוא היותו וקיומו.
הגרפולוג חייב להיות מודע שהוא פועל במישור ההכרה העצמית של האדם, שהינו פתוח, אך איננו בלתי מוגדר. על מנת לא לגרום נזק לבני האדם חשוב לא להיגרר אחר ראיה חד צדדית נטולת ביקורת ולהסתכל תמיד שהאופק תואם את המציאות, זאת האחריות שמוטלת על הגרפולוג בעבודתו הממשית.
יש לנו הצעה מפתה בשבילכם… לחצו כאן
אף פעם אין לראות את האדם אמצעי למטרה. לגרפולוגיה אסור להתייחס בלעדית לתפקידי החיים האנושיים, הן תפקודי החיים והן נסיבות החיים משתקפים בהבעה הגראפית.
על האדם והתפתחותו משפיעים מספר גורמים ויש להביאם בחשבון בשעת הייעוץ והאבחון:
1. הגורם התורשתי
הוא המהווה את המערך האינדיווידואלי של האדם, אי אפשר לשנות אותו. זהו היסוד ליכולתו הספציפית לפתח את כישוריו המיוחדים בחייו הוא ובחיים המשותפים.
2. גורם הסביבה והשפעתה על ההתפתחות האישית
גם השפעות חיצוניות מעצבות את האדם, הסביבה מעניקה לנו את כללי המשחק החברתיים, ובאמצעות הוראה אנו רוכשים ידע.
ניתוח כתב יד ייעשה בדרך כלל כאשר מקבלים בגרות גראפית דהיינו בגילאי 15-17 שנים.
תפקידו של הגרפולוג לגלות מתוך כתב היד תמונה תואמת את ייחודו ואופיו של הכותב. שיטת העבודה היא קודם כל להתרשם מכתב היד ולאחר מכן יש לבצע עיבוד מדויק ושיטתי ע”י מציאת סימנים גרפולוגיים בכתב היד והצלבתם. רק כאשר ימצא הגרפולוג 3 סימנים המצביעים על אותה תכונה יוכל לומר בוודאות כי התכונה נמצאת אצל הכותב.
באבחון כתבי יד ישנן דרגות שונות של התעמקות:
א. דרגה ראשונה הנה מבט ראשוני – ישנן תכונות אופי הניכרות במבט הראשון שניתן לאבחן אותן בקלות ובביטחון.
ב. דרגה מעמיקה יותר הנה חיפוש הסימנים הגרפולוגיים המוזכרת מעלה. ישנן קבוצות סימנים קורלטיביות לתחומי האישיות השונים:
- סימני כתב המעידים על תכונות יסוד בעלי אופי חומרי: המתח בקו, מקוריות בצורות, דיוק בעיצוב הצורה וכד’.
- תכונות המצביעות על התנעה והתנגדות יופיעו בסימני התנועה, המזג של הכותב, האם התנועה קצבית / מהירה, מתקדמת או סטאטית מתונה ועצורה.
- את התפקוד היומיומי יבדוק הגרפולוג במקצב הכתב – תקינותו או עד כמה הוא פרוע, יחס הכותב לסביבה יתבטא בהתייחסותו לשטח הכתיבה, פרופורציות וחלוקת הכתב בשטח.
ג. הדרגה הבאה של הניתוח דורשת אבחון תכונות או איכויות שונות, נקודת מבט הזהה לזו של מבקר אומנות לגבי ציור מסוים שלא רק מעריך את סגנון היצירה אלא גם את ייחודה, רמתה וכושרה.
אין לעבוד ע”פ שיטה אחת בלבד, העיקרון הוא להכיר את כל שיטות העבודה וניתוח הכתב ולשלב ביניהן.
גרפולוגיה דינמית של מתבגרים – אורסולה אווה ללמנט, הוצאת שרף בץ, 1993.
התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
מאמרים בגרפולוגיה
- רוצה לדעת עוד על עצמך?
- התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
- הרצאות בגרפולוגיה
- מהי גרפולוגיה
- אודות פרויקט גרפוטייפ
- ההיסטוריה של הגרפולוגיה
- שימושי הגרפולוגיה
- איך לכתוב קורות חיים
- סימני הפרעה אצל מתבגרים
- מהי עבודת הגרפולוג
- ספרים בגרפולוגיה
- הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע
- גרפולוגיה וזוגיות
- כתב היד כפוליגראף
- חתימות וגרפולוגיה
- תיקונים בכתב היד
- גרפולוגיה בשירות הרפואה
- ציורי ילדים
- מה אומרים השוליים על הכותב
- משמעות זוית הכתיבה
- מבחן גלים וכוכבים
- מבחן ווארטג
- מבחן העץ
- מבחן טורי המספרים
- רווח בין שורות
- אזורי כתב
- מבחן מוכנות לכיתה א'
- תורת האופי - רנה לה סן
- מבחן הצבעים
- אברהם מסלו וגרפולוגיה
- הטיפולוגיה של אודם
- הטיפולוגיה של יונג
- טיפולוגיות בגרפולוגיה
- שלושת תמונות הכתב
- ציורי דמות אנוש
- משמעות הצבעים במבחן
- תיאוריית פופאל
- גרפוטייפ פייסבוק
- פורום גרפולוגיה
- השמטה בציורי דמות אנוש
- עוד על גרפולוגיה וזוגיות
- מרווחים בכתב
- גרפותרפיה
- רווח בין מילים
- ההיסטוריה של הגרפותרפיה
- תנועה ארגון צורה
- ניתוח גרפולוגי - נתח את כתב היד שלך עכשיו
- סימני מצוקות בכתב היד
- גרפולוגיה ותאונות דרכים
- גרפולוגיה משפטית מאת ליאת חיימוב
- זוועה בגן הילדים