ההיסטוריה של הגרפולוגיה
מאז התחיל האדם לכתוב נטו אנשים לשים לב לקשרים בין כתב היד לבין אופיו והתנהגותו של הכותב. פילוסוף סיני בשם קונפוציוס אמר: “היזהר מפני בני אדם שכתב ידם כקנה סוף ברוח”.
בלדו
רופא איטלקי מבולוניה, היה חוקר כתב היד הרציני הראשון. לדבריו: “ברור לעין כול, שכל האנשים כותבים באופן מיוחד וכל אחד בסימני כתבו המיוחדים רק לו” בלדו ניסה להוכיח בעבודתו המעשית שאפשר להגדיר אופיו של אדם על פי כתב ידו. לכל אדם כתב יד משל עצמו – אין כתב יד של אחד דומה לכתב יד של שני. יש צורך בטקסט שלם לניתוח אדם, אי אפשר לנתח אדם ע”פ פתקית קטנה, כמו כן לניתוח מלא יש צורך גם בכתבי יד מתקופות שונות בחיים. ומכן נולד הכלל לקיום התנאים האופטימאליים על מנת להגיע לדו”ח גרפולוגי.
קספר
שוויצרי בעל ידע מקצועי בשפת הפרצוף טען שיש התאמה בין שפת הגוף, דרך הדיבור וכתב היד. כשם שיש קשר בין תכונות אופי לתווי פנים, כך ניתן לחשוף תכונות אישיות גם באמצעות כתב ידו של האדם.
ז’אן היפוליט מישון
קבע את השם “גרפולוגיה” – לקח את כתב היד ופירק אותו לגורמים שונים ומצא 98 סימנים שונים ונתן לכל סימן משמעות אחת, תרומתו – הפירוק לגורמים.
קרפייה ז’אמין
תלמידו של מישון עבודתו מכונה “תורת התוצאות” שאמרה כי אין ערכים קבועים לכל סימן, יש ליחס את הסימן למהירות בו נכתב, יש לעשות הצלבות. הוא ניסה להסיק את תכונות האופי מתוך צירופי הסימפטומים הגרפיים, המשקפים מצבים מורכבים מבחינה פסיכולוגית.
למשל: תבונה +מנוחה + שלווה = סבלנות.
רצון חלש + עדינות + דמיון + טיפשות = עצלות.
אמר שאי אפשר להסיק מסקנות הפוכות כלומר לדוגמא: אם לא מצאנו טוב לב אזי אי אפשר לומר שהאדם הכותב הנו אדם רע. מה שמצאנו זה מה שיש.
ציזארה לומברזו
רופא וקרימינולוג איטלקי מהמאה ה – 19 עסק בחקירת כתביהם של חולי רוח ופושעים, וניסה למיין את הפשעים על יסוד התורשה.
הגר
לקח את הקו עצמו – מהירות ולחץ והתאים את האדם ע”פ הקו שמייצר.
לודויג קלגס
לכל תנועה פנימית יש תנועה חיצונית מקבילה.
קבע את המושג “התמונה המנחה” – כולנו נולדים איתו, משהו שמוביל אותנו לבהירות מסוימות וקבועות. כשאדם מתנהג בצורה מסוימת אבל הוא אחר אזי הוא בורח מהתמונה המנחה שלו, כשאדם מטבעו מופנם אבל הוריו הכריחו אותו להיות מוחצן ואחר אזי ברח מהתמונה המנחה שלו. לכולנו בתוכנו יש דחפים ומנגד מעצורים – בכתב נבדוק את הדחפים והמעצורים. קבע את רמת הצורה לפי 5 פרמטרים – גישה סובייקטיבית.
רודולף פופאל
רופא נירולוג גרמני – חקר את המבע הגראפי מנקודת המבט של יחסי מתח והרפיה שיש בתגובה העצבית שרירית.
קארל גרוס ורוברט הייס
הציגו שיטה זהה של “שלוש תמונות”: תנועה, צורה ומרחב של כתב היד.
פולבר
ניסה להתחקות אחר המניעים העמוקים שבבסיסן של תופעות גראפיות חיצוניות. ראה בכתב היד יצירה עצמאית של רוח האדם.
אודם
גרפולוג ישראלי שחקר יותר מ – 50 שנה את הגרפולוגיה הישראלית.
ביבליוגרפיה: כתב היד כראי הנפש – יגאל ורדי.
התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
מאמרים בגרפולוגיה
- רוצה לדעת עוד על עצמך?
- התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
- הרצאות בגרפולוגיה
- מהי גרפולוגיה
- אודות פרויקט גרפוטייפ
- ההיסטוריה של הגרפולוגיה
- שימושי הגרפולוגיה
- איך לכתוב קורות חיים
- סימני הפרעה אצל מתבגרים
- מהי עבודת הגרפולוג
- ספרים בגרפולוגיה
- הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע
- גרפולוגיה וזוגיות
- כתב היד כפוליגראף
- חתימות וגרפולוגיה
- תיקונים בכתב היד
- גרפולוגיה בשירות הרפואה
- ציורי ילדים
- מה אומרים השוליים על הכותב
- משמעות זוית הכתיבה
- מבחן גלים וכוכבים
- מבחן ווארטג
- מבחן העץ
- מבחן טורי המספרים
- רווח בין שורות
- אזורי כתב
- מבחן מוכנות לכיתה א'
- תורת האופי - רנה לה סן
- מבחן הצבעים
- אברהם מסלו וגרפולוגיה
- הטיפולוגיה של אודם
- הטיפולוגיה של יונג
- טיפולוגיות בגרפולוגיה
- שלושת תמונות הכתב
- ציורי דמות אנוש
- משמעות הצבעים במבחן
- תיאוריית פופאל
- גרפוטייפ פייסבוק
- פורום גרפולוגיה
- השמטה בציורי דמות אנוש
- עוד על גרפולוגיה וזוגיות
- מרווחים בכתב
- גרפותרפיה
- רווח בין מילים
- ההיסטוריה של הגרפותרפיה
- תנועה ארגון צורה
- ניתוח גרפולוגי - נתח את כתב היד שלך עכשיו
- סימני מצוקות בכתב היד
- גרפולוגיה ותאונות דרכים
- גרפולוגיה משפטית מאת ליאת חיימוב
- זוועה בגן הילדים