הטיפולוגיה של יונג
יונג מחלק את האנושות לשתי קבוצות מרכזיות: הטיפוס האקסטרונט והטיפוס האינטרורט.
שניהם נמצאים משני קצוות ציר אחד. כל האנשים מפוזרים על אותה סקלה.
מוחצן – הטיפוס המוחלט – במרכז התעניינותו עומד העולם החיצוני, הסביבה והאנשים. קל לו להסתגל לחברה, הוא משתתף ומעורב באופן פעיל. למעשה הקשר עם העולם החיצון הוא בשבילו צינור אינפורמציה. הוא מושפע ממה שקורה סביבו בכל תחומי חייו, במחשבותיו הרגשותיו והשקפותיו. יש לו צורך בקשר עם אחרים, הוא מסוגל לחוש אמפטיה והזדהות, הוא חברותי ומעורב, יחד עם זאת הצורך החזק במגע חברתי הדוק גורם לו לפחד מאיבוד הקשר שמא יסור חינו.
מופנם – במרכז עולמו עומד העולם הפנימי הסובייקטיבי. חיי רוח, הדמיון המחשבות וההשקפות. אין בו נכונות ולפעמים לא יכולת להסתגל לכל חברה ולכל מצב. יש לו דרישות פנימיות ברורות והוא מוכן להלחם למענן. אדם עם הרבה רעיונות ועקרונות מוסר. פעיל ברוחו ולא במעשיו. לפני כל פעולה שוקל את כל הגורמים ותגובותיו לפיכך מועטות. דעותיו והשקפותיו יציבות והוא אינו מושפע מאחרים. יש בו הססנות, בדידות, כפייתיות, פרפקציוניסט, חשובה לו השלמות.
הגרפולוג מתייחס תמיד לגודל הכתב ולמהירות.
מבחינה סימבולית – הזווית מקבילה לחישה – יסוד הזווית מקביל ליסוד החישה ומחובר למציאות, אנשים שמשתמשים בחישה הם פרקטיים – לראות ,להרגיש, לדעת, מה שקיים, אנשים ריאליים, מתייחסים לעובדות קונקרטיות, אנשים שמשתמשים בחושים.מבחינת ביצוע , הזווית הכי קשה לביצוע, דורשת את הכי הרבה ריכוז ומאמץ, מדובר בקו ישר, יש לבדוק עד כמה הוא נוקשה, האדם צריך להתמקד ולהשקיע מאמץ, תכליתי, מכוון למטרה, רצון להתקדם קדימה, פועל ביעילות, מכוון שהקו קשה והאדם מתעקש ומצליח לבצע אותו מראה על יעיל, רצון להצליח, מכוונות למטרה, האדם מסתמך על נתונים ועובדות מוחשיים, פרקטיים, קונקרטיים, נחוש.
קערה – אנשים שמחוברים לרגש, שצריכים לחוות דברים עם הרגש, אנשים שופטים ע”פ ה”כאן ועכשיו” הכול מעורב ברגש, העשייה מעורבת ברגש, אוהב או לא אוהב – אין הדבר אומר שהם לא רציונאליים. התנועה הקלה ביותר לביצוע היא קערה, מביעה על פתיחות, מסירות, שאפתנות, נעימות, הגישה לחברה נעימה, נותנת, אמפטיה, סימפטית, אדיבה, טוב לב.
קמרון – חיבור לחשיבה – רציונאליים, תפיסה מציאותיות מבוססת על חשיבה, חקירה, חשיבה מופשטת, ריאליים, עובדות מוכחות.
קשה לצייר את הקמרון מבחינה מוטורית יש צורך בקשר בין עין ליד.
הקמרון מעיד על מגננה – לפעמים מגננה מחוסר בטחון – כשהקמרון גדול מדי, האדם מעיד על עצמו, יצירת גג, הליכה אחורה, התגוננות שיכולה לבוא מהרבה מניעים ויש לבדוק אותם ולהבין אותם. מתוך מגננה אפשר לעשות דברים שהם “אנטי”.
יכול להצביע על אדם מנומס חושב לפני שעושה, שיקול דעת רציונאלי לפני עשייה, ביקורת, זהירות, מחושב. מראה על גאוותנות, הרגשת קיפוח ויהירות.
היסוד הרביעי – חוט – התפיסה של המציאות, ההסתגלות מבוססת על אינטואיציה, הברקות אינטואיטיביות, השראות של הרגע, ערמומיות.
התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
מאמרים בגרפולוגיה
- רוצה לדעת עוד על עצמך?
- התנסות במבחני הגרפולוגיה שלנו
- הרצאות בגרפולוגיה
- מהי גרפולוגיה
- אודות פרויקט גרפוטייפ
- ההיסטוריה של הגרפולוגיה
- שימושי הגרפולוגיה
- איך לכתוב קורות חיים
- סימני הפרעה אצל מתבגרים
- מהי עבודת הגרפולוג
- ספרים בגרפולוגיה
- הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע
- גרפולוגיה וזוגיות
- כתב היד כפוליגראף
- חתימות וגרפולוגיה
- תיקונים בכתב היד
- גרפולוגיה בשירות הרפואה
- ציורי ילדים
- מה אומרים השוליים על הכותב
- משמעות זוית הכתיבה
- מבחן גלים וכוכבים
- מבחן ווארטג
- מבחן העץ
- מבחן טורי המספרים
- רווח בין שורות
- אזורי כתב
- מבחן מוכנות לכיתה א'
- תורת האופי - רנה לה סן
- מבחן הצבעים
- אברהם מסלו וגרפולוגיה
- הטיפולוגיה של אודם
- הטיפולוגיה של יונג
- טיפולוגיות בגרפולוגיה
- שלושת תמונות הכתב
- ציורי דמות אנוש
- משמעות הצבעים במבחן
- תיאוריית פופאל
- גרפוטייפ פייסבוק
- פורום גרפולוגיה
- השמטה בציורי דמות אנוש
- עוד על גרפולוגיה וזוגיות
- מרווחים בכתב
- גרפותרפיה
- רווח בין מילים
- ההיסטוריה של הגרפותרפיה
- תנועה ארגון צורה
- ניתוח גרפולוגי - נתח את כתב היד שלך עכשיו
- סימני מצוקות בכתב היד
- גרפולוגיה ותאונות דרכים
- גרפולוגיה משפטית מאת ליאת חיימוב
- זוועה בגן הילדים